tisdag 21 februari 2012

Hungerspelen

Hungerspelen av Suzanne Collins

Första gången jag la ögonen på omslaget till boken reagera jag inte mer än noteringen av att det var en bok. Ett häftigt omslag, men inte tillräckligt för att locka mig att läsa den.
För några veckor sedan fick jag veta att en film gjorts av just denna bok. Jag kände igen titeln, klicka mig in på youtube och såg trailern. Himlavalvet öppnade sig. Den omsvalvande spänning jag kände av två minuter väckte min hunger att se filmen och mina tankar vandrade då till boken. En film går snabbare att se än att läsa en bok, men jag hade inte tålamod att vänta till dess premiär och började läsa boken. Detta blev min åsikt:

Boken utprövar våran inre mänskliga natur och hur långt vi är beredda att gå för överlevnad. På bekostning av underhållning. Det handlar om de årliga Hungerspelen, till minne av de gamla upproren (och för att hålla de lägre klasserna på plats). Tjugofyra deltagare, ungdomar, väljs ut att delta i kampen och allting direktsänds i tv. Reglerna är enkla: Endast en får överleva.

Författaren inleder boken på Slåtterdagen. Den dag som är "höjdpunkten" på året, den dag då två ungdomar från varje distrikt väljs ut, och Katniss Everdeen presenteras, bokens hjältinna. Som bokslukare med lite tålamod har jag svårt för långa och överdrivna beskrivningar av händelser. Collins drar inte ut på någon beskrivning utan ger den information som krävs för att man som läsare ska komma på djupet hos karaktärerna och att en sympatisk känsla ska växa fram med tiden. Hjältinnans största kärlek, hennes lillasyster Prim, presenteras och vi introduceras även för Katniss fasa över att Prim ska bli vald till spelen. Den omöjliga inträffar och Prim blir vald, men Katniss är snabb att visa vilja med att ta hennes plats. Och historien är igång. Vi är med om de smärtsamma och ansträngande förberedelserna innan man vaskas vidare rakt in i spelets gång.
Collins beskriver händelserna raskt och drar gärna ut lite på de mer känslosamma bitarna. En perfekt kombination, enligt mig där man vill att den sympatiska känslan ska framträda vid de karaktärer man fått chansen att lära känna. Denna bok anser jag att man borde läsa. Den har spännande intriger och snabba dialoger. Den får en att fundera över hur människan fungerar och just vårt tankesätt kring överlevnad. Inte minst med vad vi gör för underhållning.

Hungerspelen är första delen i en trilogi och jag tänker ge mig på att läsa alla.

Betyg: 4.5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar