lördag 25 februari 2012

Silence av Becca Fitzpatrick

OBS! Detta är en bok som ingår i en serie, så för er som inte vill ha spoilers föreslår jag att ni antingen läser första boken, Hush Hush, eller strunta i inlägget^^

Silence är den tredje delen i "Hush, hush" serien som fått nästan lika stor uppståndelse som Twilight-serien. Kanske också för att den påminner starkt om varandra. I Twilight möter vi den förbjudna kärlek som uppstår mellan människan Bella och vampyren Edward. I Hush, Hush möter vi den någorlunda vanliga Nora Grey och hennes möta med Patch, en ung man som inte är vad han verkar. Patch är en fallen ängel, hans vingar bortrivna, och har levt på jorden i många hundra år. Nora och Patch blir kära och, precis som i Twilight, det måste tystas ner. Inte kan man ha omöjliga kärlekshistorier. Det enda som känns mer positivt triggande hos Patch är att han åtminstone är man nog för sig och inte glittrar.
I änglarnas värld finns det tre typer; Ärkeänglarna (och dess underkategorier), de fallna änglarna och Nephilims (avkomman mellan en fallen ängel och en människa).
  • I första delen möter Nora Patch och hennes kunskaper om denna andra värld växer. Patch tänkte offra Nora för att bli människa, men väljer hellre att bli hennes väktare efter att han räddat henne undan en ond Nephilim.
  • I andra delen tvingas de avsluta sitt förhållande då ärkeänglarna inte gillar att en väktare har så starka känslor för sin människa. Scott Parnell introduceras och Nora får veta om sin riktiga blodslinje och hur hon är kopplad till Nephilim. Ännu en gång räddas Nora av Patch från döden och de ger efter för sina känslor.
  • I Silence möter vi Nora, hittad i natten på en kyrkogård, med minnesförlust. Det visar sig att hon inte minns något från sitt liv de senaste fem månaderna, inte ens Patch. Nora fösöker tampas med sin minnesförlust och hitta de förlorade minnena igen. Med ens börjar hon förstå att händelserna inte skett på egen hand och hon tänker ta reda på varför.

-- Jag började läsa denna del med spänning och förundran över hur det kommer gå för Nora och Patchs historia. Författaren skriver bra och beskriver händelserna tydligt. Dock fanns det en del luckor. Scott Parnell gör ett återframträdande och där rollerna blivit ombytta mellan han och Nora. Tidigare var det hon som informerade honom om hans bakgrund och vad han var för något. I och med Noras minnesförlust var det hans tur att förklara och jag fick känslan av att han visste mer än vad han fått veta i tidigare böcker. I denna bok hänvisar han på att han visste sin "form" redan innan han träffade Nora. Jag kan ha misstolkat det fel, men det var något jag irriterade mig på och gjorde just den scenen svagare. Vidare tyckte jag boken var bra och avslutades i en bra cliffhanger och gjorde tydliga anvisningar på att ytterligare en del skulle komma. --

Nu i efterhand irriterar jag mig på alla likheter det finns mellan denna serie och Twilight. Jag är inget stort fan av Twilight, men har dock läst alla böcker. Jag tänker inte rada upp likheterna här, men det finns en del vilket gör att Hush, Hush förlorar orginalitet i sin historia. Men för er som är intresserade och har läst båda serierna får ni gärna rada upp de likheter ni hittar. Jag hittade tio likheter, som i stora drag utgör grunden för historierna. Hur många hittade du?

Betyg: 3.5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar